Z wizytą w sądzie

Uczniowie Gimnazjum w Koziegłowach biorą udział w programie zatytułowanym „Sędziowie dzieciom i młodzieży”, który ma na celu przybliżenie im zasad pracy sędziów oraz funkcjonowania prawa. Pierwsze dwie grupy trzecioklasistów odwiedziły już Sąd Rejonowy w Poznaniu przy ul. Młyńskiej. Rolę przewodników pełnią sędziowie, którzy na wstępie opowiadają o historii samego budynku. To piękny, zabytkowy obiekt wzniesiony w latach 1905-1908 w stylu baroku wilhelmińskiego, zaprojektowany przez berlińskich architektów i przeznaczony na Królewski Sąd Powiatowy w zaborze pruskim. Uczniowie podziwiali wiele ciekawych elementów architektonicznych oraz imponujące wnętrza, podkreślające powagę instytucji i symbolikę nawiązującą do prawa.

Następnie pani sędzia zaprowadziła gimnazjalistów do sali rozpraw, gdzie mogli zająć miejsca dla prokuratora, obrońcy, świadków oraz sędziego. Obejrzeli togi i zapoznali się z symboliką kolorów użytych w żabotach zdobiących togi. Najważniejsze jednak, że wysłuchali tam krótkiego wykładu na temat odpowiedzialności karnej nastolatków i funkcjonowania prawa. Pani sędzia mówiła też o niezawisłości sądu i powadze zawodu sędziego.

Kolejnym miejscem, które uczniowie odwiedzili, było archiwum, mieszczące się w przyziemiu sądu. Długie korytarze wypełnione są półkami z teczkami zawierającymi akta spraw. Gdyby akta te ułożyć jedne za drugimi, miałyby długość 27 kilometrów.

Potem młodzież obejrzała gabinet przewodniczki oraz salkę przesłuchań dla małoletnich. Tam również uczniowie wysłuchali kolejnego krótkiego wykładu o zasadach  przesłuchań dzieci i młodzieży,  pracy sędziego. Mieli też możliwość zadawania pytań.

Wszystkich zaciekawiło miejsce, z którego policja monitoruje budynek sądu oraz informacje, jak budynek i jego pracownicy oraz klienci są chronieni. Kto chciał, mógł też zajrzeć do cel aresztantów czekających na rozprawy.

Wycieczka na pewno pozostanie długo w pamięci, tym bardziej, że uczniowie dotarli do mało znanych zakamarków sądu. Cel edukacyjny też został zrealizowany, a młodzież zachęcona do refleksji.

sad (2) sad (1)

sad (2) sad (1)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *