Czytanie wrażeniowe w ruchu, w tańcu i w zabawie
Tekst literacki jest podstawowym narzędziem w pracy nauczyciela
w edukacji wczesnoszkolnej. To na podstawie opowiadania, wiersza, piosenki, zagadki czy lektury buduje się cały dzień edukacyjny. Dobrze napisany tekst uwrażliwia wychowawczo, staje się drogą do lepszego poznania siebie i otaczającego świata. Co zrobić, by czytanie–słuchanie było dla dzieci przeżyciem, zabawą, a nie prezentacją utworu zakończoną zamkniętymi pytaniami? Odpowiedź na to pytanie można było znaleźć w warsztatach
z czytania wrażeniowego, które miały miejsce w naszej szkole, 9 maja 2018 r. W warsztatach tych uczestniczyły dzieci z klas pierwszych i klasy drugiej.
Czytanie wrażeniowe to koncepcja czytania dzieciom w taki sposób, by ożywiać tekst literacki rymem, gestem, rytmem, melodią, a nawet tańcem integracyjnym na siedząco. Warsztaty te prowadziła Pani Małgorzata Swędrowska, animator i popularyzator dobrej literatury dziecięcej, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz wykładowca na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Na początku Pani Małgorzata przygotowała przestrzeń do czytania książki, aby dzieci wszystkimi dostępnymi zmysłami mogły „smakować” jej uroków. Czytała dzieciom różne teksty literackie w ruchu, zabawie, a nawet w tańcu. Dzieci bawiły się nie po wysłuchaniu tekstu, tylko w trakcie czytania utworów. Z wielką uwagą śledziły fabułę i doświadczały radości z dobrze i atrakcyjnie spędzonego czasu. Na koniec każde z nich na pamiątkę otrzymało od Pani Małgorzaty upominek. Natomiast klasy otrzymały od Pani Joanny Nowakowskiej-redaktor naczelnej wydawnictwa Media Rodzina po kilka książek do wspólnego czytania.
Emilia Duszyńska